Privacy verklaring

donderdag 27 september 2012

Scrappy stars

De trap schilderwerken liggen ook even stil want ik heb Michiel aangestoken met de griep. In het weekend voelde ik me iets beter en dacht: dit gaat de goede kant uit maar dat was maar van korte duur want vanaf dinsdag ben ik weer terug bij af. Michiel heeft zojuist wel even boodschappen gedaan want er moet tenslotte wel gegeten worden en hij heeft meteen alles meegebracht om de griepverschijnselen te bestrijden, want we waren door de voorraad heen.

The stairs painting job is stopped for now because Michiel has now also the flu. In the weekend I felt slightly better and thought: this is going in the right direction but that didn't last long because from Tuesday I'm back at square one. Michiel has just now done some groceries because we have to eat the next few days and he has immediately brought everything to combat the flu symptoms, because we didn't have any in the house.


Afgelopen zaterdag was er een quiltfair bij ons in de buurt en quiltvriendin Trees wilde daar graag heen. Gelukkig voelde ik me in het weekend een stuk beter dan nu dus ik heb me er prima vermaakt. Er stond ook een quiltwinkel waar Trees regelmatig komt maar waar ik nog nooit geweest ben, namelijk Atelier de Quiltsteek uit Best. 
Ik kan jullie vertellen dat ze erg mooie stofjes hebben, beetje coutry/antiek achtig. Ze hadden ook een paar quiltpakketten bij zich en op eentje werd ik direct verliefd. Het was een kerstquilt met sterren en de stoffen die erbij zaten zijn van Scandinavian Christmas van Lynette Anderson. 

Last saturday there was a quiltfair in our area and we went there with Trees. Luckily I felt better that weekend so I enjoyed myself.  There was also a quilt shop where Trees regularly comes but where I've never been, namely Atelier de Quiltsteek from Best.
I can tell you that they have very nice fabrics, little coutry/antique-like. They also had a few quilt kits with them and on one I was instantly in love. It was a Christmas quilt with stars and the fabric that where included were the  Scandinavian Christmas by Lynette Anderson.
 

Vanwege mijn tennis elleboog ben ik alleen bezig met stitcheries, omdat dit geen pijn veroorzaakt maar ik had zo'n zin om even met lapjes aan de gang te gaan en wat doe je dan ? Juist ... je pakt de naaimachine waar je vaak ruzie mee hebt uit de kelder en zet hem op tafel. Ik zie zoveel quilts gemaakt op de machine, dat moet mij toch ook lukken? 
Tenminste dat dacht ik ... Ik ben niet snel op de kast te krijgen maar de naaimachine lukt het altijd ! Op het einde van dit verhaal zie je waarom. Als eerst moesten er sterren genaaid worden op elk blok, een eitje om te doen.


Because of my tennis elbow I only been busy with stitcheries, because this causes no pain but I had such a sense to play with fabrics and what do you do then? Right ... you pick up the sewing machine where you often quarrel with, and put it on the table. I see so many quilts created on the machine, that is something I can do to isn't ?  
At least I thought so. .. No one can make me angry fast but the sewing machine always succeed! At the end of this story you'll see why. First I had to sew a star on each block, piece of cake.


Daarna kwam er een kleinere ster opgenaaid dat net zo gemakkelijk ging.

The I had to sew a smaller star, that was easy too.


Toen kwam het leuke werk ... elk blok moest doorgesneden worden.

The came the fun part ... each block had to be cut.


Nog leuker was het om daarna alle blokjes met elkaar te husselen, goed opletten dat geen zelfde achtergrond tegen elkaar kwam.


Even more fun was it to shuffle all the parts with each other, I had to be careful that no same background came against each other.


Toen kon ik beginnen met de blokjes aaneen te naaien en meteen begon het gedonder ... Ik speld alles goed maar toch blijft het stof iets verschuiven. Ik denk dat het komt omdat ik geen onder transporteur op de machine heb of komt het omdat mijn naaimachine gewoon een eigenwijs ding is die graag zijn eigen zin doordrijft. Doordat het altijd iets verschuift krijg ik de kruispunten nooit mooi, terwijl ik het goed speld.


When I could start with sewing the parts together, immediately the trouble began  ... I use enough pins everytime right but still the fabric something shift. Because it is always shifting a bit I can't get the crossroads never nice, while I pin it right.


Nu kan ik het wel steeds uit gaan halen, maar daar wordt het stof niet mooier van dus .... blijven die lelijke kruispunten. Het is toch de bedoeling dat quilten leuk moet zijn? Langzaam maar zeker wordt me weer eens duidelijk dat ik geen machine quilter ben en dat was aan me te zien want de stoom kwam uit de oren.

Now I can always torn it out, but from that the fabric isn't going to be nicer, so …. I keep that ugly crossroads. It is nevertheless intended that quilting should be fun? Slowly but surely it is clear again to me that I'm not a machine quilter and that you could see because the steam came out of my ears.
Inmiddels heb ik 6 blokken gedaan waarvan er precies 1 goed gelukt is met de kruispuntjes.... zucht !

I have done 6 blocks now and only 1 has perfect crossroads ...sigh !


Misschien is er dan toch nog hoop, maar ga er maar niet vanuit. Als deze quilt klaar is dan wordt de machine weer opgeborgen voor zeer lange tijd :-)

Maybe there is still hope, but don't wait on that. If this quilt is finished then the machine will be storaged away for a very long time:-)

 

23 opmerkingen:

Marjolein Ztm zei

Hallo Carin,

Dat met die middelpunten ken ik. Maar begin dit jaar heb ik een workshop gevolgd bij Jacqueline de Jong. En zij had een reuze handige tip. Speld alles tegen elkaar en zorg dat de middens goed op elkaar liggen. Naai nu met een grove steek (grootste steek op de naaimachine) ongeveer 2 à 3 cm het middenstukje. Niet aan of afhechten. Controleer nu of alles goed is. Niet goed, uithalen en opnieuw doen. Omdat het een grove steek is, is het uithalen ook geen probleem. Is het goed, dan kun je gewoon alles stikken. Ben je bang dat het niet lukt om van de ene naar de andere kant te stikken, begin dan in het midden. Zorg er wel voor dan de naadtoeslag niet allemaal naar een kant ligt, maar dat zal je zelf ook wel weten.

Groetjes Marjolein uit Zoetermeer

Carin zei

Markolein heel erg bedankt voor de tip, dat ga ik straks nog uitproberen !!

Annie zei

What cool blocks! Personally, I would never worry about that little bit of shift. Looks beautiful to me.

Hope that array of meds do the trick!

Lida zei

Ik weet waar het fout gaat en dat heeft niets met de machine te maken maar met het spelden! Eerst een speld kaarsrecht naar beneden op de juiste plek prikken, stof strak houden en er dwars een speld op steken zeg maar ongeveer 1 cm. van de naad, dan pas de andere speld precies in de naad weg steken. Beetje lastig uitleggen maar zo lukt het echt! Succes! Maar het wordt echt een te gekke quilt zo! Groetjes en fijn weekend,
Lida

quilting Jeannet zei

Hahaha, die Carin....tis best herkenbaar hoor......ook die stoom uit je oren, het is anders wel een vreselijk leuk blok moet ik zeggen. Enne, met die voorraad medicijnen komen jullie de komende winter wel door mag ik hopen.

Caroline zei

Hallo Carin,
Hoe herkenbaar! Gisteren heb ik een 'mug rug' geprobeerd. Eindelijk ging het wat beter dan bij mijn vorige pogingen, terwijl er toch echt drie rijen van drie blokjes aan elkaar moesten. En recht!!! Inderdaad denk ik dat de tip van Lida de oplossing geeft. Ik heb nu ook op elk kruispunt recht een speld naar beneden gestoken en die zo laten zitten tot ik ze allemaal had geplaatst. Daarna heb ik ze pas dwarsgestoken. Het is nog steeds niet helemaal oké en als ik dit op de hand had haalde ik het zo weer uit, maar het is al stukken beter dan hoe het was. Alleen mede-quilsters valt het op, denk ik. Ook dat grof vaststikken in het midden ga ik proberen.
Dus, bedankt dat je dit onderwerp hebt ingebracht, haha. Ik heb ook zeker wat aan de tips!
Gr.
Caroline

AnitaS zei

Eerst van harte beterschap. Het duurt wel lang zo he. Mooie stofjes heb je gekocht. Voor het sikken heb je al raad genoeg gekregen.

Nicky zei

beterschap Carin, doet me denken dat ik de thijmsiroop ook moet gaan halen...leuke blokken, heel herkenbaar , stoom uit de oren met de naaimachine :p
knuff, vero

Marijke zei

Het midden krijg je erg mooi door stotend te spelden en te stikken dat doe je door de eerste naad naar een kant te strijken en de andere ook dan de twee dubbeldikke naadjes tegen elkaar aan te wrijven en dan net naast de naad te spelden.
Ik denk dat de verschillende sterren niet goed bij elkaar passen omdat het een erg secuur werkje is om ze precies hetzelfde op het vierkant te krijgen je kan een beetje smokkelen door de ondergrond groter te snijden en dan met een volgend blok er half passend naast te leggen en dan doorsnijden als laatste de ondergrond op de goed maat snijden... je zou ook eerst de sterren passend kunnen maken en dan op de ondergrond vast maken.... even uitproberen.....
Veel succes,
groetjes Marijke

cucki zei

wow lovely blocks..looking so sweet to me..
big hugs xxx

Elza zei

Oef dit is niets voor jou dat stoom uit je oren komt van ellende, met al die tips moet het lukken.
De stofjes zijn zo mooi.

Hennie zei

Ik snap helemaal wat je bedoelt, ik patch ook veel liever met de hand, je stofjes zijn heel erg mooi en het patroon, super leuk ! ! !
SUCCES ! ! !

Groetjes Hennie.

Anoniem zei

Beterschap voor jullie allebei!

Quilts maken met de naaimachine is ook niets voor mij. Ik heb een naaimachine met onder- en boventransport, maar die hoekjes precies goed krijgen blijft een crime. Daarbij, ik patch veel liever met de hand. Ik kan me echter voorstellen dat je het eens op de naaimachine wilde proberen ivm je elleboog.

Groetjes, Yvonne en Rick

Anoniem zei

Beterschap met jullie grieperij.
Nog een tip: kijk eens bij de video's op de site van--www.quiltinaday.com-- Daar laat ze heel duidelijk zien hoe je mooie naden maakt,zelfs zonder ze te spelden.
Succes met deze leuke quilt.
groetjes,Truus uit Drenthe

Fem zei

Prachtige quilt Carin, jammer dat het met de naaimachine zo tegenzit! Tips genoeg misschien zit de gouden ertussen.
Succes en beterschap.
groetjes, Fem

Veronica zei

I hope you feel better soon. Aiks, I can definitely relate on those pesky cross roads.

Hugs,
Veronica.

Guusje, zei

Het ziet er zo mooi uit, mooie stoffen, mooi patroon, jammer dat het niet wil lukken met de kruispunten maar ook heel herkenbaar, ik heb er ook altijd last van alsik met de machine werk daarom doe ik het nog steeds met de hand.

sylvia zei

tis allemaal pech wat de klok slaat bij jullie......:)
ziek, dwarse naaimashien, en weer ziek.....
van harte beterschap op alle fronten, maar met de tips en trucs wat betreft de masjien moet dat lukken!!
groetjes, Sylvia

Ria, zei

O Carin, wat herkenbaar, je geworstel met de kruispunten op de machine. Neem maar gerust aan dat het aan de machine ligt en niet aan jou hoor. Dat ondertransport (wat er dus niet is) is de oorzaak van alles. Ik heb het ook opgegeven en ben (zeker met sterren en zo) overtuigd handquilter. Als ik ooit nog eens in het bezit kom van een machien met dubbeltransport ga ik het weer proberen, maar geen seconde eerder. Ik heb een grondige hekel aan achteruitwerken. Jullie allemaal beterschap met de griep-perikelen!
(Ik vind de sterren wel heel leuk geworden)

Anoniem zei

As for your crossroads, I would say, remember the Navaho Indians, who believed that every handmade item must contain at least one mistake, or else God the Creator will be offended! That's how I explain all my mistakes, anyway. :-) Hope you are both feeling completely better very soon.

Roos zei

En toch zijn het mooie sterren Carin, ook al ben je niet tevreden over de kruispunten.
Beterschap en de groetjes Roos

Craftluver zei

Oh, wat super dat je even hebt uitgelegd hoe je die leuke sterren voor elkaar kreeg! Ja, die tips zijn goud waard he! Ik had vroeger ook altijd dat probleem en ben er zelfs voor geswitched van machine! Nu heb ik een tweede hands Pfaffa met boventransport en nooit meer een probleem! Naai nu zelfs zonder spelden zo veel mogelijk dan he! Wat veiliger hier in huis met een naalden en spelden etende hond!

Craftluver zei

Eh, ben dus flieft op die sterren he, zo leuk! Zo zie je maar weer hoe je ook juist op de naaimachien aparte quilts kunt maken!